*După ce au muncit ani de zile în străinătate, soţii Mihai şi Daniela Măncilă şi-au deschis în comună propria afacere * În parteneriat cu o firmă din Italia, pechenii produc echipamente auto pentru toată Europa * La concurenţă cu polonezii, ai noştri au ieşit pe locul întâi! *
După zece ani de muncă în Italia, soţii Mihai şi Daniela Măncilă s-au întors în comuna Pechea, unde au deschis, în 2007, firma SC Company Med SRL. De la inaugurare, în cele două ateliere ale firmei s-au asamblat milioane de componente de motoare electrice, folosite în industria auto din întreaga Europă. Comenzile vin de la o fabrică din Italia care, în ultimii cinci ani, a preferat să colaboreze, în ţara noastră, doar cu firma din Pechea.
Mai mult, graţie calităţii produselor, gălăţenii au reuşit să sufle şi comenzile unei fabrici din Polonia! Chiar dacă nu a fost uşor, Company Med s-a dezvoltat continuu şi are acum 130 angajaţi, de peste 30 ori mai mulţi ca în 2007. Mai mult, în producţie lucrează în proporţie de aproape sută la sută femei. Cum şomajul în mediul rural e extrem de ridicat, prezenţa fabricii de echipamente auto este un mic miracol pe piaţa muncii din comună.
Singura fabrică de profil din ţără
Company Med a încheiat, în urmă cu cinci ani, un contract cu o fabrică italiană de piese auto, care trimite spre asamblare, la Pechea, componente ale motoarelor electrice folosite la bordul automobilelor. „Sunt mai multe tipuri de astfel de piese care, asamblate, alcătuiesc o parte dintr-un motor electric. Nu realizăm aici produsul finit (adică motorul care acţionează un ştergător de parbriz, o pompă de apă, un scaun etc) ci doar o parte din el, dar rolul nostru este extrem de important. Utilajele pe care le folosim sunt unele foarte performante, iar ele ne-au fost livrate chiar de partenerul italian”, precizează Mihai Măncilă.
Componentele, odată asamblate, sunt ambalate şi trimise cu TIR-ul în Italia. Acolo sunt folosite mai departe pentru realizarea micilor motoare electrice pentru fabricile de autoturisme din întreaga Europă. „Piesele asamblate de noi ajung la maşinile din Germania, Franţa şi nu numai. De fapt, singura piaţa care nu are nevoie de astfel de produse este cea asiatică. Japonezii, spre exemplu, îşi produc singuri toate componentele”, ne explică omul de afaceri din Pechea.
În atelierele unde se nasc subansamblele
Secretul bunului mers al afacerii este că fiecare angajat al firmei este instruit să execute măcar unul dintre procesele de asamblare. În fluxul de producţie, piesele trec de la un banc de lucru la altul, iar la finalizarea operaţiunii de asamblare produsele finite sunt testate de şefele de tură. Cum calitatea este blazonul firmei, verificarea este foarte drastică şi doar piesele ca la carte ajung să fie ambalate şi trimise în Italia. Soţii Măncilă sunt foarte mulţumiţi de faptul că personalul este format în cea mai mare parte din femei. Motivul? „Sunt mai minuţioase şi au o mai mare aplecare către lucrurile migăloase, cum este această activitate de asamblare. Cele mai multe trebuie să îşi întreţină şi soţii, unii dintre ei şomeri. Salariile merg până la 1.200 lei pe lună, plus tichete valorice”, ni se spune.
Investiţia iniţială: peste 100.000 de euro
Una peste alta, drumul spre succes şi spre o cifră de afaceri anuală de peste 4.200.000 lei şi un profit net de peste 1.800.000 lei n-a fost uşor. „Sediul firmei l-am cumpărat, cu trei ani înainte să începem afacerea, de la Cooperativa „Consumcoop Pechea". Cu toate că imobilul era părăsit, nu avea curent electric iar geamurile erau sparte. Totul ne-a costat, la acea vreme, circa 50.000 de euro.
Când ne-am întors la Pechea am început să căutăm un partener cu care să începem o afacere de producţie. N-am ţinut neapărat să fie ceva legat de industria auto. Am luat legătura şi cu croitorii, şi cu fabrici din alte domenii. Dar până la urmă am găsit acest partener italian şi, pentru că ne-a văzut serioşi, a acceptat colaborarea. Soţia mea a lucrat la ei câteva luni, ca să înveţe meseria. Ulterior, ea le-a învăţat pe primele 40 de angajate ce au de făcut. Apoi, angajatele au învăţat una de la cealaltă. Am mai investit circa 80.000 – 90.000 de euro, odată cu începerea producţiei şi cu primele salarii”, ne mărturiseşte Mihai Măncilă.
„În primul an am venit cu bani de acasă!”
În atelierele Company Med lucrau, în vara lui 2007, doar patru angajaţi. „Eu şi soţia mea munceam, la început, de la cinci dimineaţa până la 11 noaptea. În primul an am mers pe pierderi. Veneam cu bani de acasă pentru că aveam puţini angajaţi, producţia era mică şi nu se acopereau nici măcar cheltuieli cu încălzirea şi energia electrică. Abia după ce numărul angajaţilor a crescut la peste 40 am început să şi câştigăm…”, a declarat Mihai Măncilă.
În curând, încă 70 de locuri de muncă
Pentru că afacerea merge acum bine, chiar şi în ciuda crizei economice, firma din Pechea are planuri de extindere. Se pregăteşte o hală nouă în care soţii Măncilă intenţionează să mute întregul proces de producţie. „Vom avea mai mult loc pentru a instala bancurile de lucru, iar dorinţa noastră este de crea încă 70 de locuri de muncă. Vom avea inclusiv birouri, vestiare, bucătărie de serviciu şi grupuri sanitare moderne. Am cumpărat şi un TIR nou, cu care trimitem piesele în Italia. Ne vom muta în hală imediat ce vom trage curent electric acolo.
Trebuie spus că extinderea capacităţii noastre de lucru depinde de comenzile pe care le primim din Italia. De curând s-a închis o fabrică în Polonia, iar calitatea lucrărilor noastre i-a determinat pe cei din Italia să ne prefere pe noi în preluarea comenzilor. Dar în hala nouă am putea lucra şi pentru o firmă din Germania”, ne mai spune Mihai Măncilă. Prin urmare, mica firmă din Pechea are planuri mari, unele demne de „Formula 1”… în afaceri. Şi doar se ştie că pechenii au vocaţie de campioni!